کتابنامههای رشد مرجعی مطمئن برای آشنایی با کتابهای مناسب
امروزه، کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی در شمارگان بسیار بالایی به چاپ میرسند و در سطح گستردهای هم مورد استفادهی دانشآموزان قرار میگیرند. اما متأسفانه، بیتوجهی به کیفیت و محتوای علمی و آموزشی این کتابها، بازار آشفتهای به وجود آورده است. در نتیجه، ضرورت دارد که تمام توان تولیدکنندگان اینگونه کتابها، به سوی نیازهای واقعی دانشآموزان و پرکردن خلأ موجود هدایت شود.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی مؤثر، در هدایت پدیدآورندگان (ناشران، مؤلفان و مترجمان) به منظور تولید و انتشار کتابهای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان و معلمان میتواند نقش عمدهای ایفا کند. البته برای حرکت در این راه، باید به بررسی نیازهای نسل کودک، نوجوان و جوان بپردازد و سپس آنها را به صاحبان قلم انتقال دهد و با اتخاذ سیاست تشویقی و حمایتی، دست اندرکاران را به سوی پاسخ گویی به این نیازها رهنمون شود.
وزارت آموزش وپرورش »طرح سامان بخشی کتاب های آموزشی « را با هدف فوق به اجرا گذاشته است. مجریان این طرح، برای سامان بخشی به وضعیت کتابهای آموزشی و هدایت پدیدآورندگان آنها، در مسیر تحقق اهداف و سیاستهای کلی نظام آموزش وپرورش منطبق با اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و هم چنین منطبق با نیازهای روز دانشآموزان، معلمان و اولیا، چند حرکت اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از:
۱. اعلام استانداردهای تولید کتابهای آموزشی برای پدیدآورندگان و اعلام نیازهای آموزش وپرورش و ارائهی خدمات کارشناسی؛
۲. انتشار »کتاب نامهی رشد « با هدف ارائهی فهرست توصیفی مناسب و مرتبط با برنامهی درسی دورهی آموزش ابتدایی؛
۳. برگزاری دورهای جشنوارهی کتابهای آموزشی رشد با هدف کلی حمایت، هدایت و پشتیبانی از فعالیت پدیدآورندگانی (ناشران، مؤلفان و مترجمان) که در جهت اهداف برنامههای آموزشی و درسی آموزش وپرورش فعالیت میکنند.
در سالهای اخیر، شاهد تولید و انتشار آثار متنوع و متعددی در زمینه های علمی و آموزشی برای استفادهی دانشآموزان و معلمان بودهایم. این آثار چنان چه طی حرکتی برنامهریزی شده و مطابق با موازین علمی منتشر و ارائه شوند، به یقین در تأمین منابع مطالعاتی مخاطبان نقشی بسزا خواهند داشت.
از سوی دیگر، شناسایی و طبقهبندی کتابهای علمی و آموزشی موجود میتواند قدمی در راه توسعهی محیط آموزشی و تقویت فرایند یاددهی ـ یادگیری محسوب شود و به منزلهی ابزاری کارامد در تقویت نظام آموزش کشور باشد.
یکی از قدمهای مهم و مؤثر در جهت رسیدن به اهداف فوق، شناسایی کتابها و آثار علمی و آموزشی مرتبط با برنامههای درسی و معرفی توصیفی آنها به معلمان مدارس دورهی ابتدایی است.
برای دیدن کتابنامهی رشد سال ۱۳۹۸ اینجا کلیک کنید.