وبلاگ

کتاب «راه و رمز زیست‌شناسی دهم» منتشر شد

کتاب راه و رمز زیست‌شناسی دهم ماخ به همت مؤلف توانمند جناب آقای مجید علی‌نوری از اساتید باسابقه‌ی زیست‌شناسی کشور در ۵۷۰ صفحه و با قیمت ۹۰ هزارتومان و به‌صورت تمام رنگی وارد بازار شد.

در ادامه‌ مقدمه‌ی مؤلف را می‌توانید بخوانید. همچنین برای دریافت تعدادی از صفحات کتاب اینجا کلیک کنید.

درباره‌ی مؤلف:

پیشگفتار مؤلف؛

سلام

وقتی کتاب درسی زیست‌شناسی دهم چاپ شد، به خودم قول دادم برای سال بعد حتماً کتاب جامع دهم رو چاپ خواهم کرد. اما وقتی شروع به نوشتن کردم، دیدم اصلاً نمیشه از متن‌های جزوات نظام قدیم و یا سوالاتی که قبلاً بر اساس کتاب‌های زیست دوم، سوم و پیش‌دانشگاهی تألیف کرده بودم، استفاده کنم. به همین خاطر با وجود مشغله بسیار زیاد، دو سال طول کشید تا کتابی بنویسم که فقط بر اساس کتاب درسی‌های نظام جدید باشه و تک تک تست‌‌های اون طبق محتوای کتاب‌های جدید طرح شده باشه و تقدیم حضورتون کنم.

روی صحبتم با شما دوازدهمی‌های عزیزی هست که در سال تحصیلی پیش رو باید کنکور بدید!

میدونم دو سال دهم و یازدهم رو با فراز و نشیب‌های خاصی پشت سر گذاشتید؛ مثل اینکه: کتاب کی چاپ میشه! چرا دهم اینقدر سخته! چرا تغییرات ساختاری کتابهای جدید زیاده! و از همه مهم‌تر اینکه چرا اینقدر واژگان معادل فارسی وارد کتاب‌ها شدند!!

با همه‌ی این رخدادها حالا وقتشه تا خودتون رو برای آزمون سرنوشت‌سازی آماده کنید که عملاً میتونه روی مسیر زندگی و تمام آینده‌ی شما اثرگذار باشه.

در ارتباط با کتاب زیست‌شناسی دهم لازم می‌بینم بگم که بالاخره چاپ اول هیچ کتابی – از جمله این کتاب- خالی از ایراد نیست! ولی مهم اینه که در چاپ بعدی بسیاری از ایرادات آن برطرف شدند. شاید پیش خودت بگی خب من بیچاره چه گناهی کردم که باید یه چیزایی رو غلط یاد بگیرم و از همون غلط‌ها هم کنکور بدم!!؟ تقریباً با اطمینان کامل میشه حدس زد که از اون بخش‌هایی که سال بعدش اصلاح شدند، سوال طرح نخواهد شد.

اگر از معادل‌های فارسی چشم پوشی کنیم، کتاب‌های زیست جدید نسبت به کتاب‌های قبلی خیلی بهتر شدند، چون بیشتر روی مفاهیم تأکید دارند؛ نه روی حفظیات زیست‌شناسی! البته بالاخره حفظیات جزو جدا نشدنی از درسی مثل زیست‌شناسی هستند که خب اگر عاشق این درس باشید، خیلی راحت با اصطلاحات علمی جدید که باهاشون آشنا می‌شوید، کنار خواهید اومد.

ادامه خبر…
اعلام رتبه‌بندی مدارس بر اساس قبولی‌های مرحله دوم المپیادهای علمی ۹۵

همونطور که دیدید در ابتدای تمام فصل‌های دوازدهم تاکید کردند که طرح سوال محاسباتی و سوالاتی که مربوط به حفظ کردن توالی‌های کدون و آمینو اسیدها می‌شوند رو در تمامی آزمون‌ها ممنوع اعلام کردند. این یعنی کنکور مفهومی!

پس بهتره بیشتر روی مفاهیم سرمایه‌گذاری کنید! نه روی جملات مجهول و چند بار منفی در منفی شده‌ای که باهاشون تست‌های بی‌فایده طرح شده است.

راستی در مورد واژگان معادل فارسی هم خیالتون راحت! چون اعلام کردند که در کنکور از هر دو واژه‌ی علمی و معادل فارسی به صورت پرانتر استفاده خواهد شد.

خوندن مبحثی بهترین کاری هست که می‌تونید انجام بدید.

مثلاً همه‌ی مفاهیم مربوط به ساختمان و عملکرد اندامک‌های سلولی رو که به صورت پراکنده تو کتاب‌هاتون اومدن، در ابتدای فصل دوم همین کتاب، یک جا یاد بگیرید. یا اینکه فصل‌های گیاهی هر سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم رو با هم درک کنید.

از اینجا به بعد، شما دهمی عزیز مخاطب من هستی!

کتابی که پیش روی شماست از سه نظر برتری خودش رو بهتون اثبات خواهد کرد:

۱- داشتن درسنامه‌های جامع که شما رو از هر کتاب کمکی دیگه‌ای بی‌نیاز می‌کنه.

۲- وجود سوالات تشریحی در پایان هر گفتار که شما رو برای امتحانات داخلی و پایان‌ترم آماده می‌کنه.

۳- وجود تست‌های تمرینی در پایان هر گفتار که خب نسبتاً تست‌های ساده‌ای هستند و تست‌های ترکیبی و کمی دشوار که در پایان هر فصل قرار داده شدند.

توصیه می‌کنم در هر پایه‌ای که هستی، به نکات زیرنویس شکل‌ها و جدول‌هایی که در درسنامه‌ها اومدند، خیلی خوب دقت کن و سعی کن موشکافانه باهاشون برخورد کنی.

در پایان لازم می‌بینم از دانش‌آموزان عزیز محدثه قربانعلی‌، صدف آگاهی و پارسا ولایی که در ایده‌پردازی برخی تست‌ها کمک شایانی داشتند، تشکر کنم (البته الان هر سه در بهترین رشته‌ها و بهترین دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند).

به امید پیروزی

مجید علی‌نوری

شهریور ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *