وبلاگ

کتاب «شیمی هشتم برای دانش‌آموزان پیش‌رو» منتشر شد

مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ نسل نوین کتاب‌های آموزشی علوم خود را با تکیه بر مدلی کاملا نوین در آموزش علوم و مطابق نیازهای مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان روانه‌ی بازار کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر روی ادامه‌ی خبر کلیک کنید.

نویسنده این جلد از کتاب آقای دکتر علی اکبری صحت هستند؛ آقای دکتر علی‌اکبری‌صحت مدرک دکترای خود را با موضوع سنتز تک لایه‌های کربنی گرافن و استفاده‌های آن در بیوسنسورهای الکتروشیمیایی از دانشگاه تهران اخد کرده‌اند. آقای اکبری‌صحت هم‌اکنون سرگروه شیمی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در کل کشور و سرگروه شیمی سمپاد در استان تهران هستند. ایشان پیش از این سابقه‌ی چندین سال تدریس و سرپرستی دپارتمان شیمی در مدارس علامه‌حلی ۱ و ۲ تهران را در کارنامه‌ی خود دارند. ایشان هم‌اکنون در یک شرکت دانش‌بنیان که به تولید محصولات استراتژیک مشغول است، عضو هیئت مدیره هستند. در بخش آکادمیک هم چاپ و انتشار بیش از ۱۵ مقاله‌ی علمی در حوزه‌های مختلف شیمی در نشریات معتبر بین‌المللی (ISI) از جمله دستاوردهای پژوهشی ایشان است.

برای آشنایی با استراتژی تآلیف کتب جدید راهنمای مطالعه‌ی دانش‌آموز و روش تدریس آن در ادامه آمده است:

مقدمه‌ی ناشر

مؤسسه فرهنگی آموزشی ماخ از بدو تأسیس تاکنون با هدف خدمت‌رسانی به قشر معدود و محدود دانش‌آموزان سرآمد ایران اسلامی فعالیت‌های آموزشی خود را در گروه‌ها و مقاطع مختلف آموزشی آغاز کرده است. آنچه پیش روی شما قرارگرفته نخستین محصول از مجموعه فعالیت‌های مؤسسه ماخ در حوزه‌ی آموزش استعدادهای درخشان در دوره یک متوسطه است.

همان‌طور که احتمالاً مستحضرید، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که امروزه با نام مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان شناخته می‌شود، در ساختار سنتی خود محتوای ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان محصل در مراکز تابعه‌ی خود آماده و منتشر می‌کرده است که هم ‌اکنون انتشار این محتوا بر عهده‌ی سازمان برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی گذاشته شده است. این کتاب‌ها با همکاری اساتید و سرگروه‌های دروس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نگاشته می‌شوند و دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان آن را با نام کتاب‌های محتوای تکمیلی می‌شناسند. کتاب‌های تکمیلی سمپاد چند سالی است که مجدداً به‌طور رسمی در این مدارس تدریس می‌شوند.

مؤسسه فرهنگی آموزشی ماخ با بررسی کتاب‌های تکمیلی و با دریافت نظرات معلمین و مدرسین مدارس سمپاد در استان‌های مختلف کشور ضمن طراحی و تکمیل محتوای مصوب وزارتی سعی داشته تا با همکاری سرگروه‌های دروس مختلف دوره یک متوسطه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال‌های جاری یا گذشته و با علم به نواقصو کاستی‌هایی که در مهارت‌های عمومی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل مدارس استعدادهای درخشان را شامل می‌شود، با از سر راه برداشتن دیواره‌های فرضی علوم مختلف که در سنین نوجوانی شکل می‌گیرند؛ ساختاری نوین را طراحی کند تا در یک روند سه ساله و بلند مدت ضمن ایجاد ارتباط بین علوم مختلف در ذهن و تفکر دانش‌آموزان، به تعمیق مهارت‌های رفتاری و ارتباطی دانش‌آموزان در بستر علوم تجربی بپردازد. با توجه به جدا بودن منابع تدریس این سرفصل‌ها در نظام آموزش‌وپرورش سنتی ایران، این روند می‌تواند تحولی بنیادین در تفکر الگوریتمی دانش‌آموزان را باعث شود.

بعد از پایان مطالعه‌ی مجموعه کتاب‌های علوم ماخ که پیش روی شما قرار گرفته است، انتظار می‌رود دانش‌آموزی که تحت نظام آموزشی این کتاب‌ها تعلیم دیده باشد، با مهارت‌های گزارش‌نویسی، خواندن و نوشتن محتواهای علمی، ارتباطات اجتماعی برای انجام کار گروهی و … آشنا شده باشد. همچنین تلاش شده است با بهره‌گیری از منطق علمی، دلایل برخی رفتارهای پرخطر را به دانش‌آموز یاد بدهد تا نسبت به تکرار آن‌ها در زندگی روزمره‌ خودداری بورزد. مواردی که در این مقدمه گفته شد، اشاره مختصری بود بر دو سه مورد از چند ده ویژگی این مجموعه کتاب‌ها که در راهنمای معرفی روش تدریس و مطالعه‌ی کتاب که توسط تیم تألیف به تفصیل معرفی و بررسی شده است. لذا سخن کوتاه می‌کنم و به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی و تألیف این پروژه که با همکاری انتشارات دانش‌پژوهان جوان (همکار سنتی و دیرینه‌ی ما در حوزه‌ی المپیاد) و انتشارات گامی تا فرزانگان (مرکز آموزشی فعال در حوزه‌ی ورودی مدارس تیزهوشان) به چاپ رسیده است؛ شما را به بررسی تدریس و نقد این کتاب دعوت می‌نمایم.

هرچند آماده‌سازی این مجموعه، دشواری‌های فراوانی داشته که از مرحله‌ی طراحی ساختار کلی کتاب، انتخاب مؤلف توانمند، صفحه‌آرایی دقیق و مطابق آخرین الگوهای سفیدخوانی و رنگ‌بندی مصوب دفتر تألیف کتب درسی، چاپ دقیق و باکیفیت و تا مرحله‌ی توزیع در سطح کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور همراه ما بوده است؛ اما بسیار خرسندیم و به خود می‌بالیم که در بحبوحه‌ی بازی‌های رنگارنگ انتشار کتب مختلفی که با عنوان کتاب‌های کمک‌آموزشی ویترین کتاب‌فروشی‌ها را پر از رنگ‌های پر زرق و برق کرده‌اند کتابی با ویژگی‌های حاضر را تقدیم برترین دانش‌آموزان این مرز و بوم کرده‌ایم که تنها به بازفرآوری آنچه وزارت آموزش و پرورش برای سطح علمی متوسط دانش‌آموزان ایرانی نگاشته، نپرداخته است و شانه به شانه‌ی غول‌های آموزشی دنیا مسیری هدفمند و از پیش تعیین شده را برای هدایت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان پی‌ریزی می‌کند.

می‌دانیم و باور داریم که تغییر روش تدریس از الگوهای سنتی به آنچه این مجموعه کتاب‌ها بر مبنای آن نگاشته شده؛ سخت و شاید در برخی موارد پر زحمت باشد اما یقین داریم که این دشواری‌ها، منادی ظهور تغییری بنیادین در مدارس استعدادهای درخشان و مدارسی خواهد بود که نام خود را به برنامه‌ریزی و آموزش دانش‌آموزان نخبه مزین کرده‌اند.

مطمئنیم این سختی‌ها اگر تا به انتها سپری شود؛ بعد از پایان یک سال تحصیلی شاهد ظهور پروانه‌ای خواهیم بود که گروه گروه مدارس مشتاق شیوه‌های نوین آموزش را به سمت خود سوق می‌دهد. امیدواریم شما از نخستین‌هایشان باشید… ان‌شاءالله.

ما نیز همراه شما اساتید گرامی خواهیم بود و ضمن آماده‌سازی راهنمای تدریس این کتاب به‌صورت دی‌وی‌دی‌های آموزشی و همراهی‌های حضوری، تلفنی یا برخط، شما را در مسیر این تحول همراهی خواهیم کرد؛ پس نگران نباشید و اگر این تغییر را در راستای کیفیت‌بخشی به مراکز آموزشی تابعه‌ی خود می‌بینید، ما را در کنار خود خواهید داشت.

کامبیز خالقی

 مدیر عامل و مدیر برنامه‌ریزی و تألیف مؤسسه ماخ

مقدمه‌ی مؤلف

در دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم علم و تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند. هر روز خبرهای جدیدی از کشفیات و اختراعات جدید منتشر می‌شود که نشان‌دهنده تحقیقات گسترده دانشمندان در زمینه علم است؛ اما این سرعت بالای پیشرفت و کشفیات نتیجه چه چیزی است؟ چرا کشفیات و ابداعات انسان در ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال پیش این‌گونه زیاد نبود؟ انسان دوره‌های متفاوتی را بر روی کره زمین پشت سر گذاشته است که هر کدام با اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی همراه بوده است؛ اما آن چیزی که در کل برای انسان اتفاق افتاده تغییرات مثبت است. انسان مانند کودکی به دنیا آمده و با بزرگ‌تر شدن، آگاهی و فهم بیش‌تری نسبت به دنیای اطرافش پیدا کرده است. امروزه نسل انسان اولیه به درجه‌ای از شعور و آگاهی رسیده است که می‌تواند در مورد فضا تحقیق کند، به فضا سفر کند و یا در مورد درون اتم نظر بدهد. همه این اتفاقات بزرگ و مثبت یک شبه و بی دلیل به وجود نیامده‌اند. دلیل بسیار جدی برای این همه اتفاق بزرگ، تغییر نگاه انسان به دنیایی است که در آن زندگی می‌کند.

در کتاب شیمی هفتم اصل بر این است که نگاه متفاوتی به مباحث شیمی داشته باشیم. می‌خواهیم با همدیگر پنجره جدیدی را برای نگاه به پدیده‌های اطرافمان باز کنیم. هدف این نیست که مسائل بسیار سنگین علمی را با فرمول‌های عجیب‌وغریب بگوییم بلکه می‌خواهیم پدیده‌های علمی را تا حد ممکن و با همدیگر به‌صورت ساده توصیف کنیم تا درک خوبی از آن‌ها داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم که اسیر فرمول بشویم، بلکه می‌خواهیم بگوییم که فرمول نتیجه استدلال و نظم دادن ذهن ما به یک پدیده علمی است.

کتاب شیمی هفتم از سه فصل تشکیل شده است که عبارت‌اند از: «مواد الفبای زندگی»، «عناصر و جدول تناوبی» و «رابطه‌ی بین اجزای سازنده مواد و حالت آن‌ها». در فصل اول توصیف ذره و تاریخچه کشف مدل‌های اتمی پرداخته می‌شود. فصل دوم در مورد عناصر و تفاوت و شباهت‌های آن‌ها بررسی می‌شود و در فصل سوم حالت‌های مواد و ویژگی‌های برخی مواد مطالعه می‌شود.

کتاب حاضر نتیجه چندین سال تجربه و تحقیق عملی است و در آن سعی شده است تا بیش‌تر به یادگیری مفاهیم پرداخته شود. در کنار مطالب اصلی کتاب موضوعاتی با نام فعالیت مطرح شده است که کمک جدی به یادگیری مطالب اصلی کتاب می‌کند. پرسش‌هایی که در این کتاب مطرح شده‌اند شامل دو بخش تستی و تشریحی هستند که توانایی دانش آموزان را در آمادگی برای آزمون‌های مختلف را بالاتر می‌برند.

در مدت زمان گردآوری و تألیف مباحث کتاب از مشاوره و کمک دوستان بزرگواری بهره‌مند شده‌ام، از جمله دوستان عزیزم جناب آقایان دکتر امیر رخشانی، دکتر محمدرضا پورجاوید، دکتر امین دزفولی، دکتر امین امینی، سید صمد صفوی، وحید افشار، سید فرید عباسی و سایر دوستانی که ایده‌های فکری‌شان کمک بنده بوده‌‌اند.

از دوست عزیز و بزرگوارم کامبیز خالقی مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی ماخ که همیشه از مباحث فکری و ایده‌های نابشان بهره‌مند شده‌ام، کمال تشکر و سپاس را دارم.

تشکر بسیار ویژه از همسر مهربانم خانم الهه نجفیان اشرفی که همواره پشتیبان روحی و فکری من بوده‌اند و در تألیف این کتاب از محبت بی‌دریغش بهره‌مند شده‌ام.

علی اکبری صحت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *