وبلاگ

مراسم رونمایی از کتاب «پژوهش‌هایی در نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی در ایران معاصر» برگزار شد

عصر چهارشنبه ۱۴ شهریورماه۹۷، هشتاد و سومین نشست علمی باشگاه نجومِ مرکز علوم با عنوان «رونمایی از کتاب پژوهش‌هایی در نجوم، اخترفیزیک و کیهان شناسی در ایران معاصر»، با حضور جمعی از منجمان آماتور و علاقه مندان به علم نجوم در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران از ساعت ۱۷ الی ۲۰:۳۰ برگزار شد.

این نشست علمی، با حضور و سخنرانی اساتید بنامی همچون آقایان  دکتر مهدی گلشنی« از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ممتاز  و رییس گروه فلسفه ی علم دانشگاه صنعتی شریف » ، دکتر جعفر آقایانی چاوشی « از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه ی علم این دانشگاه» ، دکتر محمود بهمن آبادی « عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و رییس کمیته‌ی علمی المپیاد فیزیک باشگاه دانش‌پژوهان جوان » و دکتر علی عجب‌شیری‌زاده «  عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و رییس سابق مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه » مؤلفین این کتاب ارزشمند برگزار شد و موضوع سخنرانی‌ها نکات علمی پیرامون آنچه در این کتاب گرد آوری شده است.

 

آغاز آیین رونمایی و مراسم پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، حاضرین به ترتیب از چپ به راست: دکتر مهدی گلشنی، دکتر محمود بهمن‌آبادی، دکتر جعفر آقایانی چاوشی، کامبیز خالقی

 

در ابتدای برنامه آقای کامبیز خالقی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ، ضمن خوشامدگویی به حاضرین محترم و توضیحی مختصر در مورد کتاب و چگونگی انتشار از آقای دکتر گلشنی دعوت کردند که برای ایراد سخنرانی به روی سن تشریف بیاورند.

 

آقای دکتر مهدی گلشنی در مورد تاریخه‌ی کیهان‌شناسی در ایران و جهان و نقش دانشمندان ایرانی و مسلمان در این باب صحبت می‌کنند.

در پایان سخنرانی دکتر گلشنی از این استاد برجسته‌ی دانشگاه دعوت شد تا لوح یادبودی که به همین مناسبت منتظر شده است را توشیح بفرمایند.

 

آقای دکتر علی عجب‌شیری‌زاده استاد برجسته‌ی دانشگاه تبریز و بنیا‌ن‌گذار مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه در مورد هلیوسفر خورشید و نقش پژوهش‌های حال و آینده‌ی ایرانیان در این بابا سخن گفتند.

 

آقای دکتر محمود بهمن‌آبادی ضمن صحبت در مورد یکی از مقالا خود در این کتاب از مسیر پر پیچ و خمی که در مسیر ساخت رصدخانه‌ی آشکارساز پرتوهای کیهانی طی کرده‌اند سخن گفتند و ظرفیت‌های دانشمندان ایرانی در پژوهش‌های این حوزه را بازگو کردند. در انتها نیز با توشیح لوح یادبود از دست‌اندکاران تهیه و تولید این کتاب قدردانی کردند.

 

در پایان نیز دکتر جعفر آقایانی چاوشی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بازگو کردن بخشی از مسیر پر فرار و نشیبی که در گردآوری این مقالات پشت سر گذاشته بودند، از چرایی و اهمیت تدوین چنین کتاب‌هایی در حوزه‌ی آموزش نجوم و اخترفیزیک ایران معاصر گفتند.

 

در واپسین بخش از اجرای این آیین، خانم دکتر داوودی‌فر از محققین برجسته‌ی حوزه‌ی کیهان‌شناسی واخترفیزیک در مورد مقاله‌ی خود پیرامون آشکارسازی پرتوهای کیهانی برای حاضرین سخن گفتندو لوح یادبود را امضا کردند.

 

عکس گروهی پایان همایش به ترتیب از راست به چپ: آقای چیذری مدیر مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران، دکتر علی عجب‌شیری‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، کامبیز خالقی مدیر عامل مؤسسه ماخ، دکتر جعفر آقایانی چاوشی نویسنده‌ی کتاب و عضو هیئت علمی گروه فلسفه‌ی علم دانشگاه صنعتی شریف، دکتر محمود بهمن‌آبادی عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شریف و رییس کمیته‌ی علمی المپیاد فیزیک باشگاه دانش‌پژوهان جوان و خانم دکتر پانته‌آ داوودی‌فر عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه

 

توشیح لوح یادبود توسط دکتر جعفر آقایانی چاوشی

 


کتاب «پژوهش‌هایی در نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی در ایران معاصر» به همت آقای دکتر جعفر آقایانی چاوشی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه‌‌ی علم دانشگاه صنعتی شریف) و با پیشگفتاری از دکتر مهدی گلشنی (عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف) توسط مؤسسه آموزشی – فرهنگی ادب و دانش ماخ و انتشارات رمز روانه‌ی بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *