استاد احمد خواجه نصیر طوسی درگذشت

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

استاد احمد خواجه نصیر طوسی (1304-1400) معلم مولف، مترجم، ویراستار و مروج علم و اخلاق چشم از جهان فرو بست.

استاد طوسی همراه روان شادان دکتر محمود بهزاد و هوشنگ شریف‌زاده نویسنده کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی بودند که در اوایل دهه پنجاه در مدارس تدریس می شد. موضوع فصل اول کتاب علوم آن سالها این بود:” اندیشه وکردار دانشمندان چگونه است؟”. این فصل با این هدف در ابتدای کتاب علوم آمده بود که جامعه ما به تولید علم برسد نه مصرف کننده باشد.

استاد طوسی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی در دانشسرای عالی دانشگاه تربیت معلم به پایان رساند. وی کارشناس ارشد و معاون سازمان کتاب های درسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سابق و ویراستار ارشد گروه شیمی و مجله شیمی مرکز نشر دانشگاهی بود.

استاد طوسی از اواخر دهه شصت همکاری خود را به عنوان کارشناس و سرویراستار گروه علوم پایه با انتشارات فاطمی آغاز کرد. زمانی که گروهی از برترین استادان و کارشناسان آموزش و پرورش، که عمدتا در حوزه علوم پایه و ریاضیات تخصص داشتند، از سال ها قبل در انتشارات فاطمی گرد یکدیگر جمع شده بودند تا تلاشی هدفمند و موثر برای ارتقای آمورش و یادگیری دانش آموزان و معلمان بردارند.

ترجمه مجموعه 6 جلدی طرح فیزیک هاروارد (برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)، مجموعه 2 جلدی فیزیکدانان بزرگ و همکاری در ویرایش بیش از 50 عنوان از کتابهای انتشارات فاطمی در حوزه علوم پایه تنها بخشی از همکاری ارزشمند استاد طوسی با انتشارات فاطمی است.

 

پیکر پاک استاد احمد خواجه نصیر طوسی در روز جمعه اول مرداد 1400 با تلاش موسسه فرهنگی فاطمی و حمایت و همکاری صمیمانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خانه ابدی سپرده شد.

موسسه فرهنگی فاطمی درگذشت این استاد ادب و علم و اخلاق را به جامعه علمی و آموزشی کشور صمیمانه  تسلیت می گوید. روانش شاد و راهش پر رهرو باد.

معرفی ۲ عنوان کتاب مناسب رشد از انتشارات رمز در خرداد ۱۴۰۰

خبرنگار سامان کتاب: در تازه‌ترین فهرست این دبیرخانه، در اردیبهشت ۱۴۰۰، دوره ابتدایی با معرفی ۵۱ عنوان کتاب مناسب، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. دوره متوسطه دوم با ۲۷ عنوان کتاب مناسب در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از آن‌ها به ترتیب دوره فنی و حرفه‌ای و دوره پیش دبستانی و دوره متوسطه اول  به ترتیب با ۲۵و ۸ و ۶  عنوان قرار دارند.

فهرست مذکور بر اساس دوره و موضوع تنظیم شده است و اطلاعات هر کتاب به ترتیب زیر آورده شده است: نام خانوادگی و نام مؤلف؛ عنوان مجموعه؛ عنوان کتاب؛ نام و نام خانوادگی مترجم یا مترجمان؛ محل نشر؛ ناشر؛ سال انتشار؛ تعداد صفحات؛ قطع کتاب؛ شابک، مخاطب کتاب، پایه تحصیلی و شماره ثبت.

فهرست کتاب‌های مناسب بری دوره ابتدایی خرداد ۱۴۰۰

فیزیک

 

استلی، دیل/ کارول، برادلی؛ مقدمه‌ای بر اخترفیزیک نوین؛ مترجم: کامبیز خالقی؛ تهران؛ رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۹۷۶ص.؛ رحلی؛ شابک:۹۷۸۶۲۲۷۰۵۶۶۱۷؛ مناسب برای دانش‌آموز دهم/ یازدهم/ دوازدهم/ معلم/ دانشجومعلمان؛ ثبت:۹۹-۲۶۲۶

 

استلی، دیل/ کارول، برادلی؛ مقدمه‌ای بر اخترفیزیک نوین؛ مترجمان: کامبیز خالقی/ احسان مهرجو؛ تهران؛ رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۹۷۶ص.؛ رحلی؛ شابک:۹۷۸۶۲۲۷۰۵۶۵۶۳؛ مناسب برای دانش‌آموز دهم/ یازدهم/ دوازدهم/ معلم/ دانشجومعلمان؛ ثبت:۹۹-۲۶۲۸

معرفی ۴ عنوان کتاب مناسب رشد از انتشارات رمز در اسفند ۱۳۹۹

خبرنگار سامان کتاب: در تازه‌ترین فهرست این دبیرخانه، در اسفندماه ۱۳۹۹، دوره ابتدایی با معرفی ۲۹ عنوان کتاب مناسب، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. دوره پیش دبستانی با ۲۳ عنوان کتاب مناسب در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از آن‌ها به ترتیب دوره فنی- حرفه‌ای و کار و دانش‌، دوره متوسطه دوم و دوره متوسطه اول به ترتیب با ۱۸، ۱۷ و ۱۴ عنوان قرار دارند.

فهرست مذکور بر اساس دوره و موضوع تنظیم شده است و اطلاعات هر کتاب به ترتیب زیر آورده شده است: نام خانوادگی و نام مؤلف؛ عنوان مجموعه؛ عنوان کتاب؛ نام و نام خانوادگی مترجم یا مترجمان؛ محل نشر؛ ناشر؛ سال انتشار؛ تعداد صفحات؛ قطع کتاب؛ شابک، مخاطب کتاب، پایه تحصیلی و شماره ثبت.

فیزیک

ساعدی، سعید؛ مفاهیم اولیه فناور ی نانو و کاربردهای آن در فیزیک؛ تهران؛ شرکت نشر دیدار پارسیان، ۱۳۹۹؛ ۱۹۲ ص؛ وزیری؛ شابک:۹۷۸۶۰۰۵۵۹۲۶۶۵، مناسب برای دانش‌آموز، معلم و دانشجو معلمان؛ ثبت:۱۸۵۷-۹۹

غلامی، صمد؛ اخترشناسی پایه؛ شناخت آسمان؛ تهران؛ دانش‌پژوهان جوان/ رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۶۶۴ ص، وزیری؛ شابک:۹۷۸۶۰۰۲۸۸۱۱۱۳، مناسب برای دانش‌آموز، معلم و دانشجو معلمان؛ ثبت:۱۷۱۴-۹۹

غلامی، صمد؛ اخترشناسی پایه؛ سحابی‌ها و کهکشان‌ها؛ تهران؛ دانش‌پژوهان جوان/ رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۵۶۰ ص، وزیری؛ شابک:۹۷۸۶۰۰۲۸۸۱۱۰۶، مناسب برای دانش‌آموز، معلم و دانشجو معلمان؛ ثبت:۱۷۱۶-۹۹

غلامی، صمد؛ اخترشناسی پایه؛ آشنایی با منظومه شمسی؛ تهران؛ دانش‌پژوهان جوان/رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۵۷۶ ص، وزیری؛ شابک:۹۷۸۶۰۰۲۸۸۱۰۸۳، مناسب برای دانش‌آموز، معلم و دانشجو معلمان؛ ثبت:۱۷۱۲-۹۹

غلامی، صمد؛ اخترشناسی پایه؛ راهنمای یادگیری اخترشناسی پایه؛ تهران؛ دانش‌پژوهان جوان/رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)؛ ۱۳۹۹؛ ۵۱۶ ص، وزیری؛ شابک:۹۷۸۶۰۰۲۸۸۱۰۷۶، مناسب برای دانش‌آموز، معلم و دانشجو معلمان؛ ثبت:۱۷۱۵-۹۹

انتشار فهرست کتاب‌های مناسب رشد در بهمن با ۲ کتاب‌ مناسب از انتشارات رمز

در فهرست بهمن ماه دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، پس از دوره ابتدایی، دوره متوسطه دوم با ۴۴ و  متوسطه اول با ۳۹ عنوان قرار دارند. دوره‌های پیش‌دبستانی با ۱۹ و فنی و حرفه‌ای با ۵ عنوان رتبه‌های بعد را به خود اختصاص داده‌اند.

فیزیک

پرو، آتیلا/ میلی، پاول. اختفاهای نجومی. تهران: رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)، ۱۳۹۷، ۹۶ص. وزیری. شابک: ۹۷۸۹۶۴۸۵۴۷۹۱۷. مناسب برای: دانش‌آموز دهم، یازدهم، دوازدهم

استلی، دیل. مقدمه‌ای بر اخترفیزیک نوین. ترجمه: فرهاد ذکاوت/ کامبیز خالقی. تهران: رمز (وابسته به شرکت منظومه اندیشه خالقی)، ۱۳۹۷، ۳۶۴ص. رحلی. شابک: ۹۷۸۹۶۴۸۵۴۷۶۹۶. مناسب برای: معلم

انتشار فهرستگان متوسطه اول و دوم ۱۳۹۹ و حضور ۱۴ عنوان کتاب از انتشارات رمز

کتاب‌نامه‌های رشد مرجعی مطمئن برای آشنایی با کتاب‌های مناسب 

امروزه، کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی در شمارگان بسیار بالایی به چاپ می‌رسند و در سطح گسترده‌ای هم مورد استفاده‌ی دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. اما متأسفانه، بی‌توجهی به کیفیت و محتوای علمی و آموزشی این کتاب‌ها، بازار آشفته‌ای به وجود آورده است. در نتیجه، ضرورت دارد که تمام توان تولیدکنندگان این‌گونه کتاب‌ها، به سوی نیازهای واقعی دانش‌آموزان و پرکردن خلأ موجود هدایت شود.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی مؤثر، در هدایت پدیدآورندگان (ناشران، مؤلفان و مترجمان) به منظور تولید و انتشار کتاب‌های آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند نقش عمده‌ای ایفا کند. البته برای حرکت در این راه، باید به بررسی نیازهای نسل کودک، نوجوان و جوان بپردازد و سپس آن‌ها را به صاحبان قلم انتقال دهد و با اتخاذ سیاست تشویقی و حمایتی، دست اندرکاران را به سوی پاسخ گویی به این نیازها رهنمون شود.
وزارت آموزش وپرورش »طرح سامان بخشی کتاب های آموزشی « را با هدف فوق به اجرا گذاشته است. مجریان این طرح، برای سامان بخشی به وضعیت کتاب‌های آموزشی و هدایت پدیدآورندگان آن‌ها، در مسیر تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نظام آموزش وپرورش منطبق با اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و هم چنین منطبق با نیازهای روز دانش‌آموزان، معلمان و اولیا، چند حرکت اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از:
۱. اعلام استانداردهای تولید کتاب‌های آموزشی برای پدیدآورندگان و اعلام نیازهای آموزش وپرورش و ارائه‌ی خدمات کارشناسی؛
۲. انتشار »کتاب نامه‌ی رشد « با هدف ارائه‌ی فهرست توصیفی مناسب و مرتبط با برنامه‌ی درسی دوره‌ی آموزش ابتدایی؛
۳. برگزاری دوره‌ای جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد با هدف کلی حمایت، هدایت و پشتیبانی از فعالیت پدیدآورندگانی (ناشران، مؤلفان و مترجمان) که در جهت اهداف برنامه‌های آموزشی و درسی آموزش وپرورش فعالیت می‌کنند.

کتاب‌نامه‌ی رشد
در سال‌های اخیر، شاهد تولید و انتشار آثار متنوع و متعددی در زمینه های علمی و آموزشی برای استفاده‌ی دانش‌آموزان و معلمان بوده‌ایم. این آثار چنان چه طی حرکتی برنامه‌ریزی شده و مطابق با موازین علمی منتشر و ارائه شوند، به یقین در تأمین منابع مطالعاتی مخاطبان نقشی بسزا خواهند داشت.
از سوی دیگر، شناسایی و طبقه‌بندی کتاب‌های علمی و آموزشی موجود می‌تواند قدمی در راه توسعه‌ی محیط آموزشی و تقویت فرایند یاددهی ـ یادگیری محسوب شود و به منزله‌ی ابزاری کارامد در تقویت نظام آموزش کشور باشد.
یکی از قدم‌های مهم و مؤثر در جهت رسیدن به اهداف فوق، شناسایی کتاب‌ها و آثار علمی و آموزشی مرتبط با برنامه‌های درسی و معرفی توصیفی آن‌ها به معلمان مدارس دوره‌ی ابتدایی است.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره اول متوسطه سال ۱۳۹۹ اینجا کلیک کنید.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره دوم متوسطه سال ۱۳۹۹ اینجا کلیک کنید.

 

دوره ۶ جلدی «اخترشناسی پایه» از انتشارات رمز، کاندید کتاب سال ریاست جمهوری شد

دوره ۶ جلدی کتاب‌های اخترشناسی پایه تالیف صمد غلامی از انتشارات رمز وابسته در میان ۵۵ هزار کتاب بررسی شده در سال ۹۷ به جمع منتخبین کتاب سال به عنوان کاندید کتاب سال در گروه علوم خالص، در زیر گروه نجوم و فیزیک راه یافت. گفتی است در مجموع ۱۱۷ عنوان کتاب به جمع کتاب‌های کاندید کتاب سال راه یافته‌اند.
برای مشاهده و خرید کتاب به سایت انتشارات رمز به آدرس Ramzpub.ir مراجعه کنید.

 

 

کتاب «سوالات و پاسخ‌های المپیادهای جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۱۴-۲۰۰۷» کاندید گروه فیزیک هفدهمین جشنواره کتاب رشد ۱۳۹۸

گزارش تصویری از مراسم هفدهمین جشنواره کتاب رشد در ادامه‌ی خبر منتشر شده است. این رویداد در ۱۹ آذر ۱۳۹۸ با حضور وزیر آموزش و پرورش و در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

 

 

 

انتشار فهرستگان متوسطه اول و دوم ۱۳۹۸ و حضور ۴ عنوان کتاب از انتشارات رمز

کتاب‌نامه‌های رشد مرجعی مطمئن برای آشنایی با کتاب‌های مناسب 

امروزه، کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی در شمارگان بسیار بالایی به چاپ می‌رسند و در سطح گسترده‌ای هم مورد استفاده‌ی دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. اما متأسفانه، بی‌توجهی به کیفیت و محتوای علمی و آموزشی این کتاب‌ها، بازار آشفته‌ای به وجود آورده است. در نتیجه، ضرورت دارد که تمام توان تولیدکنندگان این‌گونه کتاب‌ها، به سوی نیازهای واقعی دانش‌آموزان و پرکردن خلأ موجود هدایت شود.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی مؤثر، در هدایت پدیدآورندگان (ناشران، مؤلفان و مترجمان) به منظور تولید و انتشار کتاب‌های آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند نقش عمده‌ای ایفا کند. البته برای حرکت در این راه، باید به بررسی نیازهای نسل کودک، نوجوان و جوان بپردازد و سپس آن‌ها را به صاحبان قلم انتقال دهد و با اتخاذ سیاست تشویقی و حمایتی، دست اندرکاران را به سوی پاسخ گویی به این نیازها رهنمون شود.
وزارت آموزش وپرورش »طرح سامان بخشی کتاب های آموزشی « را با هدف فوق به اجرا گذاشته است. مجریان این طرح، برای سامان بخشی به وضعیت کتاب‌های آموزشی و هدایت پدیدآورندگان آن‌ها، در مسیر تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نظام آموزش وپرورش منطبق با اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و هم چنین منطبق با نیازهای روز دانش‌آموزان، معلمان و اولیا، چند حرکت اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از:
۱. اعلام استانداردهای تولید کتاب‌های آموزشی برای پدیدآورندگان و اعلام نیازهای آموزش وپرورش و ارائه‌ی خدمات کارشناسی؛
۲. انتشار »کتاب نامه‌ی رشد « با هدف ارائه‌ی فهرست توصیفی مناسب و مرتبط با برنامه‌ی درسی دوره‌ی آموزش ابتدایی؛
۳. برگزاری دوره‌ای جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد با هدف کلی حمایت، هدایت و پشتیبانی از فعالیت پدیدآورندگانی (ناشران، مؤلفان و مترجمان) که در جهت اهداف برنامه‌های آموزشی و درسی آموزش وپرورش فعالیت می‌کنند.

کتاب‌نامه‌ی رشد
در سال‌های اخیر، شاهد تولید و انتشار آثار متنوع و متعددی در زمینه های علمی و آموزشی برای استفاده‌ی دانش‌آموزان و معلمان بوده‌ایم. این آثار چنان چه طی حرکتی برنامه‌ریزی شده و مطابق با موازین علمی منتشر و ارائه شوند، به یقین در تأمین منابع مطالعاتی مخاطبان نقشی بسزا خواهند داشت.
از سوی دیگر، شناسایی و طبقه‌بندی کتاب‌های علمی و آموزشی موجود می‌تواند قدمی در راه توسعه‌ی محیط آموزشی و تقویت فرایند یاددهی ـ یادگیری محسوب شود و به منزله‌ی ابزاری کارامد در تقویت نظام آموزش کشور باشد.
یکی از قدم‌های مهم و مؤثر در جهت رسیدن به اهداف فوق، شناسایی کتاب‌ها و آثار علمی و آموزشی مرتبط با برنامه‌های درسی و معرفی توصیفی آن‌ها به معلمان مدارس دوره‌ی ابتدایی است.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره اول متوسطه سال ۱۳۹۸ اینجا کلیک کنید.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره اول متوسطه دوم ۱۳۹۸ اینجا کلیک کنید.

 

  

انتشار کتاب‌نامه رشد متوسطه دوم ۱۳۹۸ و حضور ۱۸ عنوان کتاب از انتشارات رمز

کتاب‌نامه‌های رشد مرجعی مطمئن برای آشنایی با کتاب‌های مناسب 

امروزه، کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی در شمارگان بسیار بالایی به چاپ می‌رسند و در سطح گسترده‌ای هم مورد استفاده‌ی دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. اما متأسفانه، بی‌توجهی به کیفیت و محتوای علمی و آموزشی این کتاب‌ها، بازار آشفته‌ای به وجود آورده است. در نتیجه، ضرورت دارد که تمام توان تولیدکنندگان این‌گونه کتاب‌ها، به سوی نیازهای واقعی دانش‌آموزان و پرکردن خلأ موجود هدایت شود.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی مؤثر، در هدایت پدیدآورندگان (ناشران، مؤلفان و مترجمان) به منظور تولید و انتشار کتاب‌های آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند نقش عمده‌ای ایفا کند. البته برای حرکت در این راه، باید به بررسی نیازهای نسل کودک، نوجوان و جوان بپردازد و سپس آن‌ها را به صاحبان قلم انتقال دهد و با اتخاذ سیاست تشویقی و حمایتی، دست اندرکاران را به سوی پاسخ گویی به این نیازها رهنمون شود.
وزارت آموزش وپرورش »طرح سامان بخشی کتاب های آموزشی « را با هدف فوق به اجرا گذاشته است. مجریان این طرح، برای سامان بخشی به وضعیت کتاب‌های آموزشی و هدایت پدیدآورندگان آن‌ها، در مسیر تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نظام آموزش وپرورش منطبق با اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و هم چنین منطبق با نیازهای روز دانش‌آموزان، معلمان و اولیا، چند حرکت اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از:
۱. اعلام استانداردهای تولید کتاب‌های آموزشی برای پدیدآورندگان و اعلام نیازهای آموزش وپرورش و ارائه‌ی خدمات کارشناسی؛
۲. انتشار »کتاب نامه‌ی رشد « با هدف ارائه‌ی فهرست توصیفی مناسب و مرتبط با برنامه‌ی درسی دوره‌ی آموزش ابتدایی؛
۳. برگزاری دوره‌ای جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد با هدف کلی حمایت، هدایت و پشتیبانی از فعالیت پدیدآورندگانی (ناشران، مؤلفان و مترجمان) که در جهت اهداف برنامه‌های آموزشی و درسی آموزش وپرورش فعالیت می‌کنند.

کتاب‌نامه‌ی رشد

در سال‌های اخیر، شاهد تولید و انتشار آثار متنوع و متعددی در زمینه های علمی و آموزشی برای استفاده‌ی دانش‌آموزان و معلمان بوده‌ایم. این آثار چنان چه طی حرکتی برنامه‌ریزی شده و مطابق با موازین علمی منتشر و ارائه شوند، به یقین در تأمین منابع مطالعاتی مخاطبان نقشی بسزا خواهند داشت.
از سوی دیگر، شناسایی و طبقه‌بندی کتاب‌های علمی و آموزشی موجود می‌تواند قدمی در راه توسعه‌ی محیط آموزشی و تقویت فرایند یاددهی ـ یادگیری محسوب شود و به منزله‌ی ابزاری کارامد در تقویت نظام آموزش کشور باشد.
یکی از قدم‌های مهم و مؤثر در جهت رسیدن به اهداف فوق، شناسایی کتاب‌ها و آثار علمی و آموزشی مرتبط با برنامه‌های درسی و معرفی توصیفی آن‌ها به معلمان مدارس دوره‌ی ابتدایی است.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد سال ۱۳۹۸ اینجا کلیک کنید.

 

           

انتشار کتابچه معرفی کتاب‌های انتشارات رمز در سال ۱۳۹۸

با توجه به درخواست مکرر علاقمندان به کتاب‌های انتشارات رمز، این موسسه نسبت به انتشار فایل این کتابچه اقدام کرده است. برای دریافت فایل دفترچه راهنما می‌توانید اینجا کلیک کنید. برای تهیه کتاب‌ها می‌توانید به آدرس Ramzpub.ir مراجعه بفرمایید.