وبلاگ

انتشار فهرستگان متوسطه اول و دوم 1399 و حضور 14 عنوان کتاب از انتشارات رمز

کتاب‌نامه‌های رشد مرجعی مطمئن برای آشنایی با کتاب‌های مناسب 

امروزه، کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی در شمارگان بسیار بالایی به چاپ می‌رسند و در سطح گسترده‌ای هم مورد استفاده‌ی دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. اما متأسفانه، بی‌توجهی به کیفیت و محتوای علمی و آموزشی این کتاب‌ها، بازار آشفته‌ای به وجود آورده است. در نتیجه، ضرورت دارد که تمام توان تولیدکنندگان این‌گونه کتاب‌ها، به سوی نیازهای واقعی دانش‌آموزان و پرکردن خلأ موجود هدایت شود.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی مؤثر، در هدایت پدیدآورندگان (ناشران، مؤلفان و مترجمان) به منظور تولید و انتشار کتاب‌های آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند نقش عمده‌ای ایفا کند. البته برای حرکت در این راه، باید به بررسی نیازهای نسل کودک، نوجوان و جوان بپردازد و سپس آن‌ها را به صاحبان قلم انتقال دهد و با اتخاذ سیاست تشویقی و حمایتی، دست اندرکاران را به سوی پاسخ گویی به این نیازها رهنمون شود.
وزارت آموزش وپرورش »طرح سامان بخشی کتاب های آموزشی « را با هدف فوق به اجرا گذاشته است. مجریان این طرح، برای سامان بخشی به وضعیت کتاب‌های آموزشی و هدایت پدیدآورندگان آن‌ها، در مسیر تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نظام آموزش وپرورش منطبق با اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و هم چنین منطبق با نیازهای روز دانش‌آموزان، معلمان و اولیا، چند حرکت اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از:
۱. اعلام استانداردهای تولید کتاب‌های آموزشی برای پدیدآورندگان و اعلام نیازهای آموزش وپرورش و ارائه‌ی خدمات کارشناسی؛
۲. انتشار »کتاب نامه‌ی رشد « با هدف ارائه‌ی فهرست توصیفی مناسب و مرتبط با برنامه‌ی درسی دوره‌ی آموزش ابتدایی؛
۳. برگزاری دوره‌ای جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد با هدف کلی حمایت، هدایت و پشتیبانی از فعالیت پدیدآورندگانی (ناشران، مؤلفان و مترجمان) که در جهت اهداف برنامه‌های آموزشی و درسی آموزش وپرورش فعالیت می‌کنند.

کتاب‌نامه‌ی رشد
در سال‌های اخیر، شاهد تولید و انتشار آثار متنوع و متعددی در زمینه های علمی و آموزشی برای استفاده‌ی دانش‌آموزان و معلمان بوده‌ایم. این آثار چنان چه طی حرکتی برنامه‌ریزی شده و مطابق با موازین علمی منتشر و ارائه شوند، به یقین در تأمین منابع مطالعاتی مخاطبان نقشی بسزا خواهند داشت.
از سوی دیگر، شناسایی و طبقه‌بندی کتاب‌های علمی و آموزشی موجود می‌تواند قدمی در راه توسعه‌ی محیط آموزشی و تقویت فرایند یاددهی ـ یادگیری محسوب شود و به منزله‌ی ابزاری کارامد در تقویت نظام آموزش کشور باشد.
یکی از قدم‌های مهم و مؤثر در جهت رسیدن به اهداف فوق، شناسایی کتاب‌ها و آثار علمی و آموزشی مرتبط با برنامه‌های درسی و معرفی توصیفی آن‌ها به معلمان مدارس دوره‌ی ابتدایی است.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره اول متوسطه سال ۱۳۹۹ اینجا کلیک کنید.

برای دیدن کتاب‌نامه‌ی رشد دوره دوم متوسطه سال ۱۳۹۹ اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *